ОШ " ВУК КАРАЏИЋ " - Сурдулица
НАША ШКОЛА ЈЕ НАЈБОЉА
Библиотека

Школска библиотека располаже фондом од 7400 књига, од тога ученичких 6450 и наставничких 950. Књижни фонд у протеклоj школскоj години  допуњен  jе са 200 нових наслова, углавном школском лектиром и енциклопедиjама за ученике.
Школа jе претплаћена на следеће листове и часописе:
 
-          Савремена пракса школе
-          Просветни преглед
-          Образовни информатор
-          Билтен
Ђачки листови:
-          Дечjе новине
-          Ђачко доба
-          Школарац
-          Витез
-          Мали витез
Школска библиотека је центар за унапређивање разних облика и метода васпитно - образовног рада,место пријема и дистрибуције важних информација у школи.
         Програмска структура рада библиотеке зависи од више чинилаца и то: педагошке развијености школе, друштвених услова средине, материјално-техничке опремљености, организације рада и других фактора.
         Програм библиотекара реализују библиотекар у сарадњи са наставницима и другим сарадницима, а посебно са стручном педагошком службом.
 
                   Годишњи план рада школске библиотеке чине следећи делови:
-         Уводни део
-         Услови рада
-         Образовно-васпитна делатност
-         Библиотечка, медијатечка и информацијска делатност
-         Културна и јавна делатност
-         Стручно усавршавање библиотекара.
         Библиотека у школи се организује као централна чији фонд књига углавном задовољава разнолике потребе и интересе ученика и наставника, јер у централној школи има 7400 књига. Намештај и опрема у школској библиотеци су задовољавајући, а једини проблем је недостатак читаонице, јер је својевремено, због пораста броја ученика, претворена у две учионице.
 
                        Библиотечки фонд
 
         Пресудан фактор васпитно-образовних токова и исхода у школској библиотеци је њен књижни фонд.
         Библиотечки фонд чине књиге, листови, часописи, приручници, аудиовизуелни и документациони материјал потребан за васпитно-образовни рад. Библиотека поседује и фонд стране књиге на енглеском језику. Библиотечки фонд наше школе састији се из два дела - ученичког и наставничког.
         Ђаци наше школе редовно и радо посећују библиотеку, како за читање обавезних програмом предвиђених дела школске лектире тако и књига које
нису прописане обавезним наставним планом и програмом, а заокупљују њихову пажњу.
 
                   Васпитно - образовна делатност
 
         Васпитно-образовна делатност школске библиотеке је његова основна делатност и најзначајнији део рада школског библиотекера.
         У оквиру одређеног броја часова у току школске године по разредима, односно одељењима утврђује се програм обуке ученика, а остварује га библиотекар, наставник, разредни старешина и педагошка служба школе.
Овим програмом прецизирају се циљеви, задаци,садржаји, облици и методе обучавања ученика и полазника. Годишњим и оперативним плановима рада школске библиотеке разрађују се, конкретизују, распоређују задаци и садржаји предвишеним планом рада школске библиотеке (по разредима, периодима, часовима и облицима рада).
-          Упознавање ученика са радом библиотеке;
-          Помоћ ученицима при избору литературе и лектире;
-          Обучавање ученика да самостално користе библиотечку грађу;
-          Остваривање часова у библиотеци;
-          Остваривање активности библиотечке секције.
    
                     Библиотечко - информацијска делатност школе
 
         Задатак, поред осталог је:
-          системско информисање о новонасталим књигама, стручним                                 часописима и некњижној грађи,
-          израда пописа и библиографских података у вези са               наставним     предметима и стручним усавршавањем наставника,
-          припремање тематских изложби у вези са појединим   ауторима,акцијама и           јубилејима,
-          израда дневне статистике и дневника рада.
 
                     Културна и јавна делатност библиотеке
 
         Школска библиотека и школски библиотекар учествују у реализацији и организацији културне и јавне делатности школе у оквиру библиотеке и на нивоу школе.
1.     На нивоу библиотеке организовање изложби књига и другог материјала поводом значајних догађаја и јубилеја из наше и светске историје и културе
 
-          Изложбе нових књига;        
-          Сарадња са секцијама (литерарном, музичком, ликовном, рецитаторском)
-          Организовање књижевних посета, сусрета, обележавање годишњица;
-          Сарадња са културним институцијама;
-          Посете сајмовима књига;
-          Израда паноа, зидних новина;
-          Организовање такмичења ученика у читању књига.
2.     На нивоу школе :
 
-          Укључивање у програм културне и јавне делатности школе
-          Организовање културних сусрета и књижевних трибина
-          Организовање акције „Месец дана књиге“ у сарадњи са     градском библиотеком „Радоје Домановић“
-          Учешће у реализацији разних ликовних конкурса
-          Учешће у раду тима за самовредновање
 
 
             Стручно усавршавање библиотекара
 
         Савремена школска библиотека тражи образовног и добро информисаног школског библиотекера. А све захтева његово стручно усавршавање, како индивидуално (праћењем стручне литературе) тако и учешћем у раду школских стручних актива,наставника, стручног друштва библиотекара Србије, учествовањем на стручним семинарима и саветовањима које организује  МП Републике Србије.
         Библиотекар брине о реализацији и унапређивању свих предвиђених облика и садржаја рада школске библиотеке.
 
                                Структура 40. часовне радне недеље за
                                Остваривање радних задатака и послова
 

1. За планирање и програмирање рада са ученицима, наставницима и сарадницима 2 часа
2. За непосредан рад са ученицима у библиотеци 15 часова
3. За непосредни образовно-васпитни рад са појединим одељењима у библиотеци 7,5
4. За сарадњу са наставницима, сарадницима, директором и за учешће у раду стручних органа школе 6 часова
5. За аналитичко - извештајне послове у вези са радом школске библиотеке 1,5 часова
6. За стручно библиотекарске послове 5 часова
7. За културне активности у школи 2 часа
8. За стручно усавршавање 1 час
9. За сарадњу са друштвеном средином и стручним институцијама и организацијама 2 часа
               
 
Области рада
 
Послови
Време
реализације/
динамика
рада
 
Предвиђени
сарадници
Планирање и програмирање васпитно-образовног рада 1. Припремање годишњих и месечних планова рада
2. Израда програма рада библиотечке секције
3. Планирање набавке литературе за ученике и
наставнике
4.Планирање набавке библиотечке грађе потребне за реализацију наставе
 
август
септембар
децембар
јануар
Директор
Помоћник
директора
Психолог
Библиотекар
Председници
 стручних
већа
Шеф
рачуноводст
ва
II Праћење и
вредновање
образовно –
васпитног
рада
1. Учешће у изради Годишњег плана рада:
- структура Годишњег плана рада школе
- план рада библиотекара
- план рада библиотечке секције
- планирање културних манифестацуја
- план стручног усавршавања
- плана самовредновања рада установе
2. Усклађивање библиотечког пословања са
наставним плановима и програмима рада
школе
3. Класификовање и припремање литературе за
разне образовно- васпитне активности
(чос, додатна, допунска, слободне активности,редовна настава...)
 
септембар
 
 
током године
 
 
 
Директор
Помоћник
директора
Психолог
Педагог
Председниц
и стручних
већа
      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     III Рад са
наставницима
1. Сарадња са наставницима у припремању ученика за самостално коришћење разних извора информација и на промоцији читања
2. Организовање наставних часова у школској библиотеци
3. Утврђивање годишњег плана обраде лектире
4. Стално и систематско информисање корисника школске библиотеке о новоиздатим књигама, стручним часописима, промоцијама књига, акцијама и јубилејима
5. Пружање помоћи наставницима у реализацији огледних часова
6. Пружање помоћи наставницима у осмишљавању рада са ученицима којима је потребна додатна подршка (даровитим и ученицима са тешкоћама у развоју
 
 
 
 
 
 
 
Током
Године
 
 
 
 
 
 
 
 
Током
године
 
 
 
 
 
 
Наставници
Психолог
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Наставници
Психолог
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
IV Рад са
ученицима
1. Припремање ученика за самостално коришћење различитих извора сазнања
2. Пружање помоћи ученицима код учења ван школе и усвајању метода самосталног рада на тексту
3. Пружање помоћи ученицима у припреми и обради задате теме
4.Стимулише навикавање ученика да пажљиво користе и чувају библиотечку грађу
5. Развијање навика долажења у школску и јавну библиотеку и да узимања учешћа уњеним културно-просветним активностима
6. Рад са ученицима у читаоници, у радионицама за ученике, и на реализацији школских пројеката
( екологија, здрав живот...)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Током
године
 
 
 
 
 
Сви ученици
од првог до
осмог
разреда,
Одељењске
старешине,
Наставници предметне и
разредне
наставе
V Рад са
родитељима,
односно
старатељима
1. Учешће на родитељским састанцима ради давања информација о читалачким интересовањиам и потребама ученика  
 
Април и мај
 
 
Одељењске
старешине
 
 
VI Рад са
директором,
стручним
сарадницима,
педагошким
асистентом и
пратиоцем
ученика
1. Сарадња са стручним већима,  психологом и директором школе у вези са набавком и коришћењем књижевне некњижевне грађе и целокупном организацијом рада школске библиотеке
2.Припрема заинтересованих за реализацију мултидисциплинарних пројеката,изложби, креативних радионица и других културних догађаја, као и еколошких пројеката и садржаја у којима се апострофира борба против свих облика зависности
3. припремање и организовање културних активности школе, акције прикупљања књига, обележавање значајних јубилеја.
 
 
 
 
Током
године
 
 
 
 
 
Током
године
 
 
 
 
 
 
 
Директор
Стручни
сарадници
Председници стручних
већа
 
 
 
 
VII Рад у
стручним
органима и
тимовима
1. Рад у стручним тимовима на изради годишњег и развојног плана школе и школског програма.
2. Рад у стручним тимовима у складу са решењем директора
3. Рад у Активу за школско развојно планирање, тиму за Самовредновање, Школа без насиља, Професионална оријентација на прелазу у средњу школу
 
 
 
 
 
 
Током
године
 
 
 
Директор
Стручни
сарадници
Стручна
већа
VIII Сарадња
са надлежним
установама,
организацијама удружењима
и јединицом
локалне самоуправе
1. Сарадња са библиотеком: „Радоје Домановић”, Сурдулица
2. Учлањење и укључивање у активности Друштва школских библиотекара Србије
 
 
 
Током
године
 
 
Директор
Стручни
сарадници
 
 
IX Вођење
документације,
припрема за
рад и стручно
усавршавање
1. Праћење и евиденције коришћења литературе у школској библиотеци
2. Вођење документације о раду школске библиотеке и школског библиотекара – анализа и вредновање рада школске библиотеке у току школске године
3. Стручно усавршавање – учешће на акредитованом семинару, сајмовима и промоцијама књига и издавача
 
 
 
 
 
Током
године
 
 
 
Директор
Стручни
сарадници