ОШ " ВУК КАРАЏИЋ " - Сурдулица
НАША ШКОЛА ЈЕ НАЈБОЉА
Škola bez nasilja

Школа је од фебруара 2008. године укључена у пројекат Уницефа  и МПС «Школа без насиља», што доприноси подизању квалитета заштите ученика од насиља. Маја месеца 2010. године школа је добила сертификат « Школа без насиља».
Свако насиље над ученицима се може спречити у атмосфери која:
·         развија и негује културу понашања
·         не толерише насиље и не ћути о њему
·         развија одговорност свих
·         обавезује на поступање све који имају сазнање о насиљу
 
         У складу са међународним документом Конвенцијa о правима детета и документима које је усвојила Влада Републике Србије (Национални план акције за децу и Општи протокол за заштиту деце од злостављања и занемаривања), Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије је објавило Посебни протокол за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања у образовно-васпитним установама, којим је прецизирана улога свих који су укључени у живот и рад школе.
        
         На основу овог Протокола школа је формирала Тим за заштиту ученика од насиља, који је израдио овај Програм, као саставни део Годишњег плана рада школе.
        
         Тим за заштиту ученика чине:
 
1.     Ирена Николић. директор школе,
2.     Сашко Николић, помоћник директора,
3.     Марија Николов, школски психолог,
4.     Горан Стаменковић, представник Савета родитеља,
5.     Драгана Нешић, координатор тима школу, професор српског језика,
6.     Маја Стошић, професор разредне наставе,
7.     Бобан Станковић, професор физичког васпитања,
8.     Александра Тасић, доктор биологије,
9.     Данило Булатовић, професор ликовне културе,
10. Снежана Петровић, професор разредне наставе,
11. Александар Микић, професор историје,
12. Снежана Мицић, професор разредне наставе,
13. Марија Николов, психолог школе
 
         Програм рада Тима је посебан документ којим се планира рад Тима на остварењу заштите ученика од насиља.
         Програмом заштите ученика су дефинисане превентивне активности, као и кораци и процедуре у поступању у заштити ученика од насиља. Такође је дефинисано шта се сматра насиљем, као и које све врсте и облике обухвата.
 
 
 

Појам и врсте насиља

 
         Насиље се дефинише као сваки облик једанпут учињеног или поновљеног вербалног или невербалног понашања које има за последицу стварно или потенцијално угрожавања здравља, развоја и достојанства ученика.
         Форме у којима се јавља насиље су следеће:
         Физичко насиље се односи на понашање које доводи до стварног или потенцијалног телесног повређивања детета/ученика. Примери физичког насиља су: ударање, шутирање, гурање, шамарање, чупање, дављење, бацање, гађање, напад оружјем, тровање, паљење, посипање врућом водом, ускраћивање хране, сна и сл.
         Емоционално/психолошко насиље односи се на оно понашање које доводи до тренутног или трајног угрожавања психичког и емоционалног здравља и достојанства ученика. Односи се и на ситуације у којима се пропушта обезбеђивање прикладне и подржавајуће средине за здрав емоционални и социјални развој у складу са потенцијалима ученика. Емоционално насиље и злостављање обухвата поступке којима се врши омаловажавање, етикетирање, игнорисање, вређање, уцењивање, називање погрдним именима, оговарање, подсмевање, исмејавање, неприхватање, изнуђивање, манипулисање, претња, застрашивање, ограничавање кретања ученика, као и други облици непријатељског понашања
        
         Искључивање из групе и дискриминација представљају социјално насиље. Односи се на следеће облике понашања: одвајање ученика од других на основу различитости, довођење у позицију неравноправности и неједнакости, изолацију, недружење, игнорисање и неприхватање по било ком основу.
         Сексуално насиље и злоупотреба деце/ученика подразумева њихово укључивање у ексуалну активност коју она не схватају у потпуности, за коју нису развојно дорасла (не прихватају је, нису у стању да се са њом сагласе) и која има за циљ да задовољи потребе друге особе.
Сексуалним насиљем сматра се : сексуално узнемиравање - ласцивно коментарисање, етикетирање, ширење прича; додиривање, упућивање порука, фотографисање, телефонски позиви и сл.; навођење или приморавање детета/ученика на учешће у сексуалним активностима, било да се ради о контактним (сексуални однос, сексуално додиривање и сл.) или неконтактним активностима (излагање погледу, егзибиционизам и сл.);  коришћење децe/ученика за проституцију, порнографију и друге облике сексуалне
експлоатације.
         Развој савремених комуникационих технологија доводи до појаве насиља коришћењем информационих технологија (електронско насиље): поруке послате електронском поштом, СМС-ом, ММС-ом, путем веб-сајта, четовањем, укључивањем у форуме и сл.
         Злоупотреба деце/ученика представља све што појединци и институције чине или не чине, а што директно утиче или индиректно шкоди деци/ученицима или им смањује могућност за безбедан и здрав развој и доводи их у немоћан, неравноправан и зависан положај у односу на појединце и установу.
         Занемаривање и немарно поступање представљају случајеве пропуштања установе или појединца да обезбеде услове за правилан развој детета/ученика у свим областима, што, у противном, може нарушити његово здравље, физички, ментални, духовни, морални и  друштвени развој. Занемаривање представља и пропуст родитеља, усвојиоца или стараоца, да обезбеди услове за развој по питању: здравља, образовања, емоционалног развоја, исхране, смештаја и безбедних животних услова у оквиру разумно расположивих средстава породице или пружаоца неге, што изазива, или може, са великом вероватноћом, нарушити здравље детета или физички, ментални, духовни, морални и његов социјални развој. Ово обухвата и пропусте у обављању правилног надзора и заштите детета од повређивања у оноликој мери у којој је то изводљиво.
         Експлоатација деце/ученика односи се на њихов рад у корист других особа и/или установе. Она обухвата и киднаповање и продају деце у сврху радне или сексуалне експлоатације. Ове активности имају за последицу нарушавање физичког или менталног здравља, образовања, као и моралног, социјалног и емоционалног развоја детета/ученика.
 

Основни принципи и циљеви програма заштите ученика

 
         Принципи на којима се заснива овај Програм и поступање на основу њега, односе се на:
-          право на живот, опстанак и развој
-          најбољи интерес детета, уз обезбеђивање поверљивости података
-          спречавање дискриминације, што значи обухватање свих ученика овим Програмом
-          активно учешће ученика, које се обезбеђује правовременим информисањем и давањем могућности да искажу своје мишљење
 
         Програм заштите ученика од насиља има као општи циљ унапређивање квалитета живота ученика у школи применом мера превенције, ради стварања безбедне средине, и мера интервенције у ситуацијама када се јавља насиље, злостављање и занемаривање ученика.
 
Специфични циљеви Програма у превенцији су следећи:
 
·         Подстицање и развијање климе прихватања, толеранције и међусобног уважавања
·         Идентификација безбедносних ризика у школи увидом у документацију, непосредно окружење евидентирањем критичних места у школи, анкетирањем ученика, наставника и родитеља
·         Повећање осетљивости свих који су укључени у живот и рад школе, на препознавање насиља и злостављања
·         Унапређење способности свих учесника у школском животу - наставног и ваннаставног особља, ученика, родитеља, лок.заједнице - за уочавање, препознавање и решавање проблема насиља
·         Оспособљавање свих запослених и родитеља за рано препознавање знакова у понашању деце који указују на потенцијално насилно понашање
·         Пружање помоћи ученицима у савладавању личних проблема и проблема у учењу
·         Изграђивање и примена норми понашања, информисање о правилима и кућном реду
·         Дефинисање процедура и поступака реаговања на насиље и информисање свих учесника у школском животу о томе
·         Омогућавање свим ученицима који имају сазнања о могућем насилном акту да без излагања опасности врше пријављивање насиља
·         Спровођење психо-социјалног програма превенције кроз обуку за ненасилну комуникацију, самоконтролу реаговања и понашања, превазилажење стреса, учење социјалних вештина
·         Сарадња са родитељима путем Савета, родитељских састанака, индивидуалних  и групних разговора
·         Сарадња са службама ван школе које посредно и непосредно могу помоћи на превазилажењу проблема насиља у школи
 
Специфични циљеви у интервенцији:
 
·         Спровођење процедура и поступака реаговања у ситуацијама насиља
·         Праћење и евидентирање врста и учесталости насиља и процењивање ефикасности  спровођења Програма заштите
·         Рад на отклањању последица насиља и интеграција ученика у заједницу вршњака
·         Саветодавни рад са ученицима који трпе насиље, врше насиље или су посматрачи насиља
 

Процедура у интервенцији

 
         Ближе објашњење процедуре интервенције према редоследу поступака приликом појаве насиља у школи, из угла улога и одговорности:
         Процедуре у интервенцији су различите с обзиром на три ситуације - да ли се насиље јавља међу децом, од стране одраслог у школи или од стране одраслог ван школе.
 
Кораци у интервенцији су обавезујући.
 
1.     Сазнање о насиљу или откривање насиља одвија се непосредним увидом да је насиље у току или посредно, препознавањем спољашњих знакова или поверавањем самог детета или треће особе.
 
2.     Прва реакција треба да буде заустављање насиља и обавештавање о томе надлежне особе: дежурног наставника, чланове Тима, директора или помоћника, одељ.старешину, ПП службу, а који ће даље проценити да ли треба позвати МУП или здравствену службу.
 
3.     Смиривање ситуације подразумева удаљавање ученика из ситуације и смањење напетости кроз разговор са актерима. Тај разговор треба да буде умирујући, без спомињања могућих последица и застрашивања.
 
4.     Прикупљање информација значи разговор са актерима и другим учесницима у догађају уз вођење записника. Разговор треба да води неко од чланова тима, педагог или психолог, одељенски старешина. (Напомена: У образовно-васпитном систему нема места за истрагу или доказивање злостављања, о постојању сумње се обавештавају надлежне службе.) Посебна пажња треба да буде обраћена на жртву насиља тако што ће јој се омогућити да се осећа безбедно и да нема страх од освете ученика којима ће бити изречене мере.
 
5.     Након тог разговора обављају се консултације у оквиру установе - са колегом, са Тимом за заштиту, са ПП службом, директором, дежурним наставником, при чему се анализирају чињенице, процењује ниво ризика и прави план заштите, водећи рачуна о принципу поверљивости и најбољем интересу ученика. Уколико је потребно, обављају се консултације са службама ван установе (Центар за социјални рад, здравствена служба). На основу консултација треба донети одлуку о начину реаговања и праћења и одредити улоге, задатке и одговорности у самом поступању.
 
6.     Након консултација и заузимања става школе о догађају, предузимају се акције: позивају се родитељи и информишу о догађају, спроведеним консултацијама, закључцима и предложеним мерама (предочава се законска регулатива, мере заштите ученика, мере даљег васпитног деловања); уколико је потребно, обавештава се МУП, Центар за социјални рад (рок три дана од дана када се насиље десило). Подношење пријаве тим службама треба да буде у усменој и писаној форми, након што је са родитељима обављен разговор (осим ако се нису одазвали позиву или је у најбољем интересу дечије безбедности да родитељи не буду укључени)
 
7.     Праћење ефеката предузетих мера врши Тим, водећи рачуна о интеграцији свих актера у заједницу и успостављању односа сарадње и толеранције.
 

Акциони план за заштиту ученика од насиља

 
СЕПТЕМБАР  - ОКТОБАР
  1. Усвајање плана рада Тима.
  2. Договор о реализацији планираних активности и избору нових чланова Вршњачког тима.
  3. Укључивање у обележавање Дечије  недеље.
  4. Решавање текућих проблема везаних за насилничко понашање.
 
НОВЕМБАР – ДЕЦЕМБАР
  1. Учешће на редовној конференцији   ,,Школе без насиља“.
  2. Реализација превентивних радионица у  I и V разреду.
  3. Решавање текућих проблема везаних за насилничко понашање.
 
ФЕБРУАР – МАРТ
  1. Доношење нових правила понашања .
  2. Анкета-електронско насиље.
  3. Решавање текућих проблема везаних за насилничко понашање.
 
АПРИЛ – МАЈ
  1. Спортом против насиља-спортски дан.
  2. Трибина о насиљу,превенцији и реституцији.
  3. Решавање текућих проблема везаних за насилничко понашање.
 
ЈУН               
  1. Анализа рада Тима у школској 2013/2014.години.
  2. Предлог активности за наредну школску годину.
 
 

Евиденција и документација

         Запослени у школи - одељенски старешина, стручна служба, директор - у обавези су да воде евиденцију о појавама насиља. Документацију о случајевима насиља достављају Тиму за заштиту ученика од насиља, који ту документацију чува и периодично анализира учесталост, појавне облике и последице насилних понашања, како би се пратило стање безбедности у школи.
 

 

                   

Улога школе у спречавању насиља и наркоманиjе

 
Ред.
бр.
Садржаj активности Време Разред Облици рада Реализа
1. Тема ''Погрешан лек или доза могу довести до тровања организма и угроузити здравље или живот'' Ток. год. I-IV Разг. Лекар
Од.стар.
2. Тема  ''Могућности угрожавања живота као последица неправилног коришћења хемjских материjа'' Ток. год. V и VI Разг. Разг. Наст.
биологиjе
3. Тема '' Поjам и карактеристике психоактивних супстанци и како поjедине супстанце ПАСА делуjу штетно на органе'' Ток. год. VII и
VIII
Разг. Наст.
биологиjе
4. Тема ''Коjе су намере непознате особе да те части'' Ток. год. I -IV Разг. Од стар.
ПП служба
5. Тема ''Дрога, замке и изазови'' Ток. год. V-VIII Разг. Час. од.
з. и од. стар.
6. Живот у групи - одбаченост детета у школскоj средини и узроци асоциjалног понашања Ток. год. I-VIII Разг. Од. ст.
ПП служба
7. Доживљаj лепоте и радости коjе пружа школски колектив и дружење са вршњацима Ток. год. I-VIII Друш. -кор. рад Од. стар.
8. Тема ''Разрешавање конфликтних ситуациjа'' Ток. год. II-V Игре ПП служба
9. Тема ''Лични избор и перспектива'' Ток. год. VI-VIII Игре Од.стар.
 
10. Шта су то правила и шта би се догодило да их нема - Кодекс понашања Ток. год. I-VIII Разг. Од.стар.
11. Угроженост развоjа ученика породичном ситуациjом Ток. год. I-IV Предав.за родитеље Од.стар.