Школска библиотека располаже фондом од 7400 књига, од тога ученичких 6450 и наставничких 950. Књижни фонд у протеклоj школскоj години допуњен jе са 200 нових наслова, углавном школском лектиром и енциклопедиjама за ученике.
Школа jе претплаћена на следеће листове и часописе:
- Савремена пракса школе
- Просветни преглед
- Образовни информатор
- Билтен
Ђачки листови:
- Дечjе новине
- Ђачко доба
- Школарац
- Витез
- Мали витез
Школска библиотека је центар за унапређивање разних облика и метода васпитно - образовног рада,место пријема и дистрибуције важних информација у школи.
Програмска структура рада библиотеке зависи од више чинилаца и то: педагошке развијености школе, друштвених услова средине, материјално-техничке опремљености, организације рада и других фактора.
Програм библиотекара реализују библиотекар у сарадњи са наставницима и другим сарадницима, а посебно са стручном педагошком службом.
Годишњи план рада школске библиотеке чине следећи делови:
- Уводни део
- Услови рада
- Образовно-васпитна делатност
- Библиотечка, медијатечка и информацијска делатност
- Културна и јавна делатност
- Стручно усавршавање библиотекара.
Библиотека у школи се организује као централна чији фонд књига углавном задовољава разнолике потребе и интересе ученика и наставника, јер у централној школи има 7400 књига. Намештај и опрема у школској библиотеци су задовољавајући, а једини проблем је недостатак читаонице, јер је својевремено, због пораста броја ученика, претворена у две учионице.
Библиотечки фонд
Пресудан фактор васпитно-образовних токова и исхода у школској библиотеци је њен књижни фонд.
Библиотечки фонд чине књиге, листови, часописи, приручници, аудиовизуелни и документациони материјал потребан за васпитно-образовни рад. Библиотека поседује и фонд стране књиге на енглеском језику. Библиотечки фонд наше школе састији се из два дела - ученичког и наставничког.
Ђаци наше школе редовно и радо посећују библиотеку, како за читање обавезних програмом предвиђених дела школске лектире тако и књига које
нису прописане обавезним наставним планом и програмом, а заокупљују њихову пажњу.
Васпитно - образовна делатност
Васпитно-образовна делатност школске библиотеке је његова основна делатност и најзначајнији део рада школског библиотекера.
У оквиру одређеног броја часова у току школске године по разредима, односно одељењима утврђује се програм обуке ученика, а остварује га библиотекар, наставник, разредни старешина и педагошка служба школе.
Овим програмом прецизирају се циљеви, задаци,садржаји, облици и методе обучавања ученика и полазника. Годишњим и оперативним плановима рада школске библиотеке разрађују се, конкретизују, распоређују задаци и садржаји предвишеним планом рада школске библиотеке (по разредима, периодима, часовима и облицима рада).
- Упознавање ученика са радом библиотеке;
- Помоћ ученицима при избору литературе и лектире;
- Обучавање ученика да самостално користе библиотечку грађу;
- Остваривање часова у библиотеци;
- Остваривање активности библиотечке секције.
Библиотечко - информацијска делатност школе
Задатак, поред осталог је:
- системско информисање о новонасталим књигама, стручним часописима и некњижној грађи,
- израда пописа и библиографских података у вези са наставним предметима и стручним усавршавањем наставника,
- припремање тематских изложби у вези са појединим ауторима,акцијама и јубилејима,
- израда дневне статистике и дневника рада.
Културна и јавна делатност библиотеке
Школска библиотека и школски библиотекар учествују у реализацији и организацији културне и јавне делатности школе у оквиру библиотеке и на нивоу школе.
1. На нивоу библиотеке организовање изложби књига и другог материјала поводом значајних догађаја и јубилеја из наше и светске историје и културе
- Изложбе нових књига;
- Сарадња са секцијама (литерарном, музичком, ликовном, рецитаторском)
- Организовање књижевних посета, сусрета, обележавање годишњица;
- Сарадња са културним институцијама;
- Посете сајмовима књига;
- Израда паноа, зидних новина;
- Организовање такмичења ученика у читању књига.
2. На нивоу школе :
- Укључивање у програм културне и јавне делатности школе
- Организовање културних сусрета и књижевних трибина
- Организовање акције „Месец дана књиге“ у сарадњи са градском библиотеком „Радоје Домановић“
- Учешће у реализацији разних ликовних конкурса
- Учешће у раду тима за самовредновање
Стручно усавршавање библиотекара
Савремена школска библиотека тражи образовног и добро информисаног школског библиотекера. А све захтева његово стручно усавршавање, како индивидуално (праћењем стручне литературе) тако и учешћем у раду школских стручних актива,наставника, стручног друштва библиотекара Србије, учествовањем на стручним семинарима и саветовањима које организује МП Републике Србије.
Библиотекар брине о реализацији и унапређивању свих предвиђених облика и садржаја рада школске библиотеке.
Структура 40. часовне радне недеље за
Остваривање радних задатака и послова
1. |
За планирање и програмирање рада са ученицима, наставницима и сарадницима |
2 часа |
2. |
За непосредан рад са ученицима у библиотеци |
15 часова |
3. |
За непосредни образовно-васпитни рад са појединим одељењима у библиотеци |
7,5 |
4. |
За сарадњу са наставницима, сарадницима, директором и за учешће у раду стручних органа школе |
6 часова |
5. |
За аналитичко - извештајне послове у вези са радом школске библиотеке |
1,5 часова |
6. |
За стручно библиотекарске послове |
5 часова |
7. |
За културне активности у школи |
2 часа |
8. |
За стручно усавршавање |
1 час |
9. |
За сарадњу са друштвеном средином и стручним институцијама и организацијама |
2 часа |
Области рада |
Послови |
Време
реализације/
динамика
рада |
Предвиђени
сарадници |
Планирање и програмирање васпитно-образовног рада |
1. Припремање годишњих и месечних планова рада
2. Израда програма рада библиотечке секције
3. Планирање набавке литературе за ученике и
наставнике
4.Планирање набавке библиотечке грађе потребне за реализацију наставе |
август
септембар
децембар
јануар |
Директор
Помоћник
директора
Психолог
Библиотекар
Председници
стручних
већа
Шеф
рачуноводст
ва |
II Праћење и
вредновање
образовно –
васпитног
рада |
1. Учешће у изради Годишњег плана рада:
- структура Годишњег плана рада школе
- план рада библиотекара
- план рада библиотечке секције
- планирање културних манифестацуја
- план стручног усавршавања
- плана самовредновања рада установе
2. Усклађивање библиотечког пословања са
наставним плановима и програмима рада
школе
3. Класификовање и припремање литературе за
разне образовно- васпитне активности
(чос, додатна, допунска, слободне активности,редовна настава...) |
септембар
током године |
Директор
Помоћник
директора
Психолог
Педагог
Председниц
и стручних
већа |
III Рад са
наставницима |
1. Сарадња са наставницима у припремању ученика за самостално коришћење разних извора информација и на промоцији читања
2. Организовање наставних часова у школској библиотеци
3. Утврђивање годишњег плана обраде лектире
4. Стално и систематско информисање корисника школске библиотеке о новоиздатим књигама, стручним часописима, промоцијама књига, акцијама и јубилејима
5. Пружање помоћи наставницима у реализацији огледних часова
6. Пружање помоћи наставницима у осмишљавању рада са ученицима којима је потребна додатна подршка (даровитим и ученицима са тешкоћама у развоју |
Током
Године
Током
године |
Наставници
Психолог
Наставници
Психолог |
IV Рад са
ученицима |
1. Припремање ученика за самостално коришћење различитих извора сазнања
2. Пружање помоћи ученицима код учења ван школе и усвајању метода самосталног рада на тексту
3. Пружање помоћи ученицима у припреми и обради задате теме
4.Стимулише навикавање ученика да пажљиво користе и чувају библиотечку грађу
5. Развијање навика долажења у школску и јавну библиотеку и да узимања учешћа уњеним културно-просветним активностима
6. Рад са ученицима у читаоници, у радионицама за ученике, и на реализацији школских пројеката
( екологија, здрав живот...)
|
Током
године |
Сви ученици
од првог до
осмог
разреда,
Одељењске
старешине,
Наставници предметне и
разредне
наставе |
V Рад са
родитељима,
односно
старатељима |
1. Учешће на родитељским састанцима ради давања информација о читалачким интересовањиам и потребама ученика |
Април и мај |
Одељењске
старешине |
VI Рад са
директором,
стручним
сарадницима,
педагошким
асистентом и
пратиоцем
ученика |
1. Сарадња са стручним већима, психологом и директором школе у вези са набавком и коришћењем књижевне некњижевне грађе и целокупном организацијом рада школске библиотеке
2.Припрема заинтересованих за реализацију мултидисциплинарних пројеката,изложби, креативних радионица и других културних догађаја, као и еколошких пројеката и садржаја у којима се апострофира борба против свих облика зависности
3. припремање и организовање културних активности школе, акције прикупљања књига, обележавање значајних јубилеја. |
Током
године
Током
године |
Директор
Стручни
сарадници
Председници стручних
већа
|
VII Рад у
стручним
органима и
тимовима |
1. Рад у стручним тимовима на изради годишњег и развојног плана школе и школског програма.
2. Рад у стручним тимовима у складу са решењем директора
3. Рад у Активу за школско развојно планирање, тиму за Самовредновање, Школа без насиља, Професионална оријентација на прелазу у средњу школу
|
Током
године |
Директор
Стручни
сарадници
Стручна
већа |
VIII Сарадња
са надлежним
установама,
организацијама удружењима
и јединицом
локалне самоуправе |
1. Сарадња са библиотеком: „Радоје Домановић”, Сурдулица
2. Учлањење и укључивање у активности Друштва школских библиотекара Србије |
Током
године |
Директор
Стручни
сарадници |
IX Вођење
документације,
припрема за
рад и стручно
усавршавање |
1. Праћење и евиденције коришћења литературе у школској библиотеци
2. Вођење документације о раду школске библиотеке и школског библиотекара – анализа и вредновање рада школске библиотеке у току школске године
3. Стручно усавршавање – учешће на акредитованом семинару, сајмовима и промоцијама књига и издавача |
Током
године |
Директор
Стручни
сарадници |
|